Az iroda takarítás manapság alapkövetelmény. Hisz nem kevesebb múlik rajta, mint a dolgozók egészsége, az ügyfelek benyomása, a cég hírneve. Mégis sokszor tapasztaljuk, hogy egy-egy irodai környezet bőven hagy kívánnivalót maga után.
De milyen tényezőkön múlik az iroda takarítás minősége? Milyen károkat okozhat egy rosszul kiválasztott takarító cég? Mi mindenre célszerű odafigyelni a kifogástalan munkakörnyezet érdekében? A cikkből kiderülnek a válaszok.
Iroda takarítás esetén miért nem elég az, ami otthon?
Leginkább azért, mert irodai környezetben más típusú szennyeződések, kockázatok és anyagok vannak jelen. Így a makulátlan tisztaság csak akkor kivitelezhető, ha a takarítás professzionális módszerekkel, eszközökkel és szerekkel történik.
Nézzünk néhány konkrétumot minderre:
1. Irodai padlószőnyeg takarítása
Egy modern irodában sok helyen padlószőnyeg található. Ami nemcsak dekoratív, de elnyeli a hangot, kellemesebb munkakörnyezetet teremt. Ugyanakkor a padlószőnyeg összegyűjti a port, a morzsát és a szennyeződéseket, miközben a legkisebb kávéfolt vagy ételmaradék is nyomot hagy rajta.
A hagyományos, háztartási tisztítószerek alkalmazása több szempontból is kockázatos lehet:
- kifakíthatja a szőnyeget.
- a maró hatás miatt tönkremehet a szőnyeg anyaga.
- vegyi maradvány maradhat a szálakban, ami porral keveredve allergiát okozhat a dolgozóknak.
Ami kézenfekvő megoldás, ha irodai padlószőnyeg takarítása a cél:
- Ipari szőnyegtisztító gép, amely mélytisztítást végez anélkül, hogy károsítaná az anyagot.
- Kifejezetten kárpit- és szőnyeg tisztításra alkalmas fertőtlenítő szerek, amelyek antibakteriálisak, de szövetbarátok.
- Allergénmentes, illatanyag-mentes szerek, hogy az irodai dolgozók érzékenysége se okozzon gondot.
- Kávé-, tea-, tinta-, cipőkrém-folt eltávolítására speciális folttisztító technológia (pl. oldószeres eljárás, amit háztartásban nem lehet megoldani).
2. Tárgyalóasztal és üvegfelületek takarítása
Egy modern irodában gyakoriak nagy felületű fényes asztalok, illetve az üveg- és krómozott felületek. Ezek pillanatok alatt koszolódnak, például ujjlenyomat, pohárnyom, vagy por hatására. Hagyományos ablaktisztítóval viszont nem ajánlott az áttörlés, mert az hosszú távon:
- csíkos felületet hagyhat, ami a napfényben láthatóvá válik.
- a fényes bútorok mattá válhatnak és elveszíthetik a fényüket.
- oldhatja a ragasztást, így laminált bútoroknál felválhat a borítás.
Ami célravezetőbb megoldás, ha irodai tárgyalóasztal és üvegfelületek takarítása a cél:
- Speciális, antisztatikus felületápoló szerek, hogy a por ne tapadjon vissza.
- Karcolásmentes mikroszálas kendő, amely nem hagy csíkot.
- Üvegfelületre professzionális tisztító, amely nem roncsol, hanem visszaadja a felület eredeti fényét.
- Minden felülethez külön kendő, színkódolva, hogy ne hordják szét a szennyeződést.
3. Mosdók és konyhák takarítása
Fertőzések szempontjából egy iroda legveszélyesebb helyei a közös mosdók és konyhák. Ezeken a helyeken nem ajánlott a bolti fertőtlenítők alkalmazása, mert:
- Nem minden szer oldja a zsírt.
- A maró anyagok rajta maradhatnak olyan felületeken, amit a dolgozók kézzel érintenek, így mérgezésveszély alakulhat ki.
- Nincs valódi fertőtlenítés (pl. a norovírus, salmonella ellen nem minden véd hatékonyan).
Ami sokkal inkább ajánlott megoldás, ha a mosdók és konyhák takarítása a cél:
- HACCP-kompatibilis fertőtlenítő alkalmazása, ami élelmiszer-környezetben is biztonságos.
- Gyorsan ható, vírus- és baktériumölő szerek alkalmazása, amit naponta akár többször is alkalmaznak.
A makulátlan irodai mosdó titka a fertőtlenítés, az illat és a biztonság. Nagy forgalmú irodai mosdók esetében célszerű ipari vízkő- és fertőtlenítő szerek kombinációját alkalmazni. Ezek ugyanis nemcsak a vízkő lerakódásokat akadályozzák meg, hanem folyamatosan biztosítják a higiénikus, fertőzésmentes környezetet is.
A papírtörlő használata szintén elengedhetetlen, hogy a takarító személyzet ne ronggyal terjessze tovább a baktériumokat a kritikus felületeken, mint például a csaptelepeken, kilincseken, WC-lehúzókon.
Egy illatos, makulátlan irodai mosdó fenntartása megtérülő befektetés. A frissen fertőtlenített, kellemes illatú, vízkőmentes mosdó azt üzeni a látogatónak, hogy megbízható, igényes helyen jár, ahol valóban figyelnek a részletekre, a tisztaságra, a dolgozók és ügyfelek kényelmére. Ez az, amit egy profi takarító csapat minden nap garantálni tud.
Hogyan néz ki a gyakorlatban a valóban profi iroda takarítás?
Egy professzionális iroda takarítás nemcsak a látható felületek rendbetételéről szól. Komplex, szervezett és rugalmas munkafolyamat, amely igazodik a cég működéséhez, elvárásaihoz és napi rutinjához.
Az igazán jó iroda takarítás észrevétlen, mégis minden nap tapasztalható az eredménye, hiszen tiszta, rendezett, friss környezet várja a dolgozókat és ügyfeleket. Nézzük, milyen megbízói igények merülhetnek fel, és hogyan érdemes ezekhez takarító céget választani.
1. Igények feltérképezése, helyszíni bejárás
Minden iroda más. Nem lehet sablonnal dolgozni. Ezért egy profi cég helyszíni bejárással kezdi a munkát, hogy pontos képet kapjon a következőkről:
- Hány fő dolgozik az irodában?
- Napi hány ügyfél, partner fordul meg a helyiségekben?
- Milyen felületek, különleges anyagok vannak jelen (pl. high-gloss bútor, természetes fa, üveg, bőr)?
- Mik a kritikus pontok (pl. forgalmas mosdók, konyhák, recepció, tárgyalók)?
- Mikor lehet takarítani? (pl. hajnali vagy esti takarítás, hogy a munkát ne zavarják)
Miért kulcsfontosságú mindez?
Mert csak így lehet olyan takarítási tervet készíteni, ami észrevétlenül működik a háttérben, mégis mindig friss, tiszta környezetet eredményez.
2. Megbízói elvárásokra szabott takarítási terv és ütemezés
A professzionális iroda takarítás pontosan tervezett és egyeztetett rendszer szerint zajlik, amibe beletartozik:
- Napi rendszeres feladatok (szemetesek ürítése, asztalok áttörlése, mosdók, teakonyhák fertőtlenítése, porszívózás).
- Heti és havi teendők (pl. üvegfelületek tisztítása, bútorápolás, kárpitok porszívózása, szőnyegek tisztítása).
- Negyedéves vagy eseti nagytakarítás (pl. ablakmosás, kárpittisztítás, szőnyeg mélytisztítás, radiátorok, légkondik külső takarítása).
Speciális igények, amelyekre szintén kell, hogy legyen megoldás:
- Rendezvények, céges események utáni takarítás.
- Hirtelen felmerülő problémák kezelése (pl. kilöttyent kávé, kiömlött étel, eső nyomán felázott szőnyeg, balesetveszélyes törmelék).
- Hajnali takarítás, amennyiben a nyitás a kora reggeli órákra esik és fontos, hogy minden reggel friss, rendezett iroda várja a munkatársakat.
- Esti takarítás, ha a munkatársak csak este távoznak, így éjszakára tisztává válhat a környezet.
3. Kapcsolattartás, visszajelzések kezelése
Egy professzionális irodai takarító céggel könnyű a kapcsolattartás. Ideális esetben kijelölt kapcsolattartó gondoskodik arról, hogy a napi, heti takarítás mindig a megbeszéltek szerint történjen, és azonnal lehessen jelezni, ha bármi kérdés, probléma felmerül.
Mi tartozik ebbe?
- Központi rendszer, ahol a megrendelő visszajelzéseket adhat, és azonnali hibajelentést tehet (pl. „folyik a csap”, „kiment az égő”, „törött szék”, „koszos a lift”).
- Napi/heti kapcsolattartás: rövid egyeztetés, hogy minden rendben van-e, szükséges-e extra beavatkozás.
A takarító személyzetnek is tudnia kell jelezni, ha például:
- Kiment egy égő.
- Sérült bútor, veszélyes helyzet (pl. letört kilincs, balesetveszélyes kábel).
- Csőtörés, csap meghibásodás.
Így nem a dolgozók vesződnek ezekkel az ügyes-bajos feladatokkal, hanem a takarítócég megelőző jelleggel intézkedik.
4. Gyors reagálás hirtelen problémákra
Irodai környezetben számolni kell azzal, hogy mindig történhet valami váratlan. Például kilöttyenhet a kávé a tárgyalóban, vagy az esős időjárás miatt túl sok sár kerülhet be a lábbelikről. Egy felkészült takarító csapat a nem várt helyzetekben is azonnal reagál:
- 24 órán belüli beavatkozás, sürgős helyzetek esetén.
- Olyan rugalmas jelenlét, hogy ha kell, még aznap megoldják a problémát (pl. folteltávolítás, szőnyegtisztítás, kármentesítés).
5. Higiéniai protokollok, hulladékkezelés, fertőtlenítés
A profi iroda takarítás részét képezik még az alábbi feladatok:
- Hulladékkezelés (veszélyes hulladék, újrahasznosítható, fertőző hulladék külön gyűjtése).
- Fertőtlenítés a közösségi tereken, mosdókban, teakonyhákban napi többszöri eljárással, ha szükséges.
- Papírtörlő, érintésmentes megoldások, hogy elkerüljék a keresztfertőzést.
- Ipari fertőtlenítőszerek, amelyek garantálják a valódi higiéniai szintet.
És persze a láthatatlan munka:
- Minden reggel illatos, vízkőmentes, tiszta mosdó.
- Rendezett, pormentes asztalok, ügyfélváró terek.
- Tiszta, csíkmentes üvegfelületek, tükrök.
Mi a tartósan kifogástalan színvonalú iroda takarítás titka?
Leginkább az, hogy nincs titka. Kellenek hozzá megfelelően definiált folyamatok, kritériumok, eszközök és tisztítószerek, és persze kell hozzá szakképzett munkaerő. Egy profi iroda takarító cég ezeket együttesen tudja biztosítani.
Egy valóban felkészült takarító csapat nemcsak takarít, hanem szinte észrevétlenül gondoskodik a tisztaságról, hogy az irodában dolgozók a saját feladatukra koncentrálhassanak.
Az iroda takarítás megtérülő befektetés, érdemes tehát komolyan venni és megbízható szolgáltatóra bízni.